Dofinansowanie z MdM-u nie tylko dla kredytobiorców
Program MdM umożliwia nie tylko uzyskanie dopłat do kredytu na zakup mieszkania w bloku, ale także można liczyć na wsparcie przy budowie domu systemem gospodarczym. W tym drugim przypadku wcale nie trzeba nawet zaciągać kredytu.
Zainteresowani dofinansowaniem z MdM-u powinni spełniać m.in. kryterium - wieku. W roku, w którym wydano pozwolenie na budowę domu, nie mogą ukończyć 36 lat. W przypadku małżeństw wymóg ten dotyczy młodszego z małżonków. Dodatkowo do dnia składania wniosku potencjalny klient nie może być właścicielem ani współwłaścicielem innego budynku mieszkalnego jednorodzinnego czy też lokalu mieszkalnego.
Tylko małe domy
Osoby samotne oraz małżeństwa wychowujące jedno lub dwójkę dzieci mogą wybudować dom o powierzchni do 100 m2, a małżeństwa lub osoby, które wychowują trójkę lub więcej dzieci, mogą wybudować dom o metrażu do 110 m2.
Warunki budowy
Skorzystać z dopłaty MdM mogą tylko osoby, którym wydano pozwolenie na budowę domu po 1 stycznia 2014 roku. Aby uzyskać dofinansowanie, wnioskujący musi budować nowy dom jednorodzinny albo rozbudowywać czy nadbudowywać budynek, w wyniku czego powstanie lokal mieszkaniowy, np. poddasze. Wsparcie z MdM-u mogą dostać także osoby, które przebudowują budynek, skutkiem czego powstanie nowe pomieszczenie, przeznaczone na mieszkanie.
Odzyskasz część VAT-u
Dofinansowanie z MdM-u dla osób budujących dom przekazywane jest jako zwrot części VAT-u zapłaconego w związku z zakupem materiałów budowlanych. Zwrot dotyczy tylko kosztów udokumentowanych fakturami wystawionymi na osobę fizyczną i poniesionych na materiały budowlane, które do 30 kwietnia 2004 roku były opodatkowane stawką 7% od towarów i usług, a od 1 maja 2004 roku są obciążone podatkiem 23% VAT. Wydatki te również muszą zostać poniesionych od dnia wydania pozwolenia na budowę do maksymalnie 30 września 2018 roku.
Co istotne, zaciągnięcie kredytu nie jest warunkiem obligatoryjnym do ubiegania się o zwrot części wydatków poniesionych w związku z budową domu.
Formalności
Wniosek o zwrot wydatków można złożyć tylko raz, najpóźniej do 31 grudnia roku, w którym przystąpiliśmy do użytkowania wybudowanego domu lub lokalu mieszkalnego. Dokument należy przedstawić w urzędzie skarbowym i może to zrobić tylko jeden z małżonków. Razem z wnioskiem powinniśmy złożyć kopię pozwolenia na budowę oraz faktury dokumentujące poniesione wydatki. Po złożeniu wniosku w ciągu 4 miesięcy urząd skarbowy powinien wydać decyzję o zasadności zwrotu.