Odebrałeś mieszkanie z wadami? Masz 3 lata na wystąpienie o rekompensatę
Po długim okresie oczekiwania przychodzi w końcu chwila, gdy odbiera się gotowe mieszkanie od dewelopera. Niestety, czasami okazuje się, że lokal posiada wady, które w pierwszej chwili nie były widoczne. Jeśli odebrałeś takie mieszkanie, nie martw się, masz 3 lata na wystąpienie o rekompensatę.
Z budynkami już tak niestety bywa, że zdarzają się w nich pewne wady i niedoróbki. Jeśli nabywca spostrzeże je od razu, może szybciej działać, żądając od dewelopera niezwłocznych napraw. Co jednak z wadami wykrytymi nieco później? Na szczęście z tym również można sobie poradzić.
Protokół odbioru
Zanim nabywca przejmie prawa własności do mieszkania lub domu, należy przeprowadzić odbiór, a potem sporządzić z niego protokół. Przy odbiorze musi być obecny nabywca lub jego pełnomocnik. Zanim jednak do tego dojdzie, deweloper jest zobowiązany poinformować o zakończeniu budowy odpowiednie organy, które muszą pozwolić na użytkowanie budynku wielomieszkaniowego (lokal mieszkalny) albo nie wyrażą sprzeciwu wobec zakończenia budowy (dom jednorodzinny). Urzędnicy mają na to 21 dni od otrzymania zawiadomienia od dewelopera.
W obecności każdej ze stron, tzn. dewelopera i nabywcy lub jego pełnomocnika, sporządzany jest protokół odbioru. To właśnie do tego dokumentu można zgłaszać wszelkie wady i zastrzeżenia, co do wykonania mieszkania lub domu, dlatego nie należy się spieszyć z jego podpisaniem, tylko dokonać dokładnych oględzin kupowanej inwestycji.
Wady i rękojmia
Jak wspomnieliśmy, wszelkie wady mieszkania lub domu należy opisać w protokole odbioru. Deweloper ma 14 dni na ustosunkowanie się do naszych zastrzeżeń. Jeśli odmówi uznania wad, musi podać przyczyny odmowy. Gdy uzna opisane w protokole wady, musi je usunąć w ciągu 30 dni od sporządzenia protokołu. Oczywiście, mogą się zdarzyć jakieś opóźnienia, ale muszą być dobrze uzasadnione. Deweloper jest przy tym zobowiązany do podania nowego terminu usunięcia usterek.
Jeżeli nie znaleźliśmy wad nieruchomości w chwili podpisywania protokołu odbioru, a potem okazało się, że jednak pewne usterki występują, nic straconego. Dewelopera obowiązują zapisy Kodeksu cywilnego dotyczące rękojmi. Co to oznacza w praktyce? Nabywca mieszkania lub domu może, z tytułu rękojmi, reklamować wady inwestycji nawet przez okres 3 lat od przyjęcia lokalu mieszkalnego lub domu. Jeśli jednak chcielibyśmy reklamować tzw. biały montaż (elementy wykończeniowe), który dokonano na nasze indywidualne życzenie, wtedy okres roszczeń skraca się do 2 lat.