Czy warto korzystać z usług agenta nieruchomości?
Coraz więcej osób, które chcą kupić lub sprzedać mieszkanie, zastanawia się, czy rzeczywiście warto skorzystać z usług agenta nieruchomości. Obiegowa opinia mówi, że wolimy sami szukać okazji na rynku nieruchomości, niż płacić prowizję pośrednikowi. A jak jest naprawdę?
Od 1 stycznia 2014 roku, dzięki deregulacji rynku, każdy może zostać agentem nieruchomości. Czy taka sytuacja nie odstrasza od korzystania z usług pośrednika?
Kto potrzebuje agenta?
Grupa badawcza IPSOS przeprowadziła badania, z których wynika, że aż 47% Polaków skorzystało przynajmniej raz z usług agenta nieruchomości, a większość z respondentów deklarowała również, że współpracowała z pośrednikiem co najmniej, dwa razy. Wynika z tego, że wbrew pozorom nie boimy się agentów nieruchomości.
Z ich usług najczęściej korzystają osoby, które chcą kupić mieszkanie (49%), potem sprzedający nieruchomości (31%), a na trzecim miejscu plasują się osoby szukające mieszkania na wynajem (28%). Jeśli chodzi o przedział wiekowy, przeważnie klientami agentów nieruchomości są osoby w wieku 30-39 lar, zamieszkujące w dużych miastach. Również duży odsetek klientów mieści się w przedziale 50-60 lat.
Agent jako źródło niezadowolenia
Warto również wspomnieć o negatywnej stronie pracy niektórych pośredników w obrocie nieruchomościami. Jak wspomnieliśmy, obecnie agentem może zostać każdy. Z jednej strony jest to okazja do zaistnienia w tym zawodzie dla wielu przedsiębiorczych osób z dużą wiedzą, ale również dyletantów, niemających żadnych kwalifikacji i wiedzy do wykonywania tej profesji.
Wróćmy jednak do badania IPSOS. Nie wszyscy Polacy są zadowoleni z usług agentów nieruchomości. 49% z tych niezadowolonych jako powód swojego negatywnego stosunku do pośredników wskazuje niski standard obsługi klienta, a 27% twierdzi, że pośrednik nie potrafił zrozumieć ich indywidualnych potrzeb i oczekiwań. Jako inne powody niezadowolenia wskazywane są: niski poziom wiedzy o rynku nieruchomości, nierzetelność, nieznajomość zasad formalno-prawnych dotyczących obrotu nieruchomościami, a nawet utrudniony kontakt z agentem.
Z badań tych jasno wynika, że klienci cenią sobie przede wszystkim kompleksową obsługę i tego właśnie oczekują, łącznie ze wsparciem w kwestii kompletowania dokumentów oraz w aspektach prawnych. Polacy są już często świadomymi konsumentami, dlatego mają duże wymagania, korzystając z różnych usług, również w zakresie pośrednictwa nieruchomości.